Verkostoidu tai voivottele!
On niin kiire, etten ehdi tehdä mitään. En minä osaa mitään jutella vieraiden ihmisten kanssa. Kaikenlaisia koulutuskutsuja putoaa jatkuvasti sähköpostiin, mutta en koskaan muista ilmoittautua niihin. Mikä on Sinun tekosyysi, jolla vältät verkostoitumista?
Katso totuutta silmiin
Kaikkeen sellaiseen löytyy aikaa, kaikkea sellaista osaa ja kaiken sellaisen muistaa, joiden hyödyn ymmärtää. Verkostoitumisen ensimmäinen vaihe on se, että tunnistaa ja tunnustaa oman verkostoitumisensa tarpeet. Uudet asiakaskontaktit, uudet yhteistyökumppanit, samanhenkinen keskusteluseura, ammatillinen kouluttautuminen, eri toimialoihin ja ammatteihin tutustuminen ovat erinomaisia syitä verkostoitumiselle. Kun tarpeet ovat selvät, niin voi siirtyä etsimään oikeat verkostot.
Salaseuroja, marttakerhoja ja yrittäjäklubeja?
Verkostoitumiseen on olemassa monenlaisia mahdollisuuksia ja organisaatioita. Niillä, joilla ei ole omakohtaista kokemusta järjestöistä, on usein erilaisia ennakkoluuloja niihin liittyen. Marttojen, Lions Clubin tai Vapaamuurarien toiminnasta en osaa kertoa, mutta muutamista muista minulla on kyllä kokemusta.
Suurimpaan osaan järjestöjä pääsee tutustumaan varsin vapaasti, mutta joissain organisaatioissa edellytetään suosittelijoita tai niissä on tietyt edellytykset, jotka täyttämällä voi hakea jäsenyyttä. Itse kuulun mm. Lahden Nuorkauppakamariin www.jcilahti.fi, jossa rajoitteena on lähinnä se, että jäsenen pitää olla täysi-ikäinen, mutta alle 40-vuotias. Jäseneksi voi hakea kuka tahansa ammatista tai koulutustaustasta riippumatta. Yrityksen voivat toimia Nuorkauppakamarin yhteistyökumppaneina ja siten saada jäsenet vieraakseen tai jopa henkilökuntansa osallistumaan kamarin järjestämiin laadukkaisiin koulutuksiin. Näistä asioista kerron lisää tietoa janoaville.
Yritys voi myös olla jäsenenä eri järjestöissä tai verkosto-organisaatioissa, jotka tarjoavat sekä koulutusta että vapaamuotoisia verkostoitumistapahtumia. Yrittäjäjärjestöjen jäsenenä usein toiminta-alueeksi ja kontaktipiiriksi jää yrityksen sijaintikunta.
Jos toimintakenttä ja tavoitteet ovat koko Suomessa tai kansainvälisellä tasolla, niin siinä voisi auttaa jäsenyys BNI:ssä (Business Network International). BNI on 30 vuotta maailmalla toiminut organisaatio, jonka tavoitteena on saada jäsenilleen enemmän kauppaa henkilöiden suositusten kautta. Tämäkään ei ole mikään salaseura, vaan siitä löytyy hyvin tietoa osoitteesta www.bni.fi. Samalla ehkä huomaat, että toimin siinä Lahden ryhmän puheenjohtajana. Jos olet kiinnostunut saamaan lisää kaupan mahdollisuuksia, niin ota yhteyttä minuun tai ilmoittaudu vieraaksi viikkokokoukseen BNI-sivujen kautta.
Mitä hyötyä verkostoista on?
Omalta osalta suurimmat hyödyt olen kokenut saavani Nuorkauppakamarista, jossa olen kouluttautunut, treenannut projektityötä ja osallistunut mm. puhe- ja debattikilpailuihin. Nuorkauppakamarin kautta olen tutustunut hyvin erilaisiin ihmisiin, yrityksiin ja yhteistyöorganisaatioihin. Henkilöverkostoja on syntynyt niin Suomeen kuin ulkomaillekin. Koulutusta, kontakteja ja hyviä ystäviä samassa paketissa – mainiota!
Johtamani yrityksen edustajana BNI:ssä olen saanut loistavia kontakteja, yhteistyökumppaneita, myyntiliidejä ja ihan oikeita kauppoja, jotka eivät olisi tulleet kohdalleni ilman hyvää verkostoitumiskonseptia.
Yrittäjien ja urheiluseurojen tilaisuuksissa tutustuu toki uusiin ihmisiin, mutta yhteistyömahdollisuuksien ja kauppojen syntyminen on pelkästään omasta jälkikontaktoinnin aktiivisuudesta riippuvainen.
Mitä tästä opimme?
On aivan päivän selvää, että ihmisten tunteminen ja keskinäinen luottamus vaikuttaa yhteistyön sujuvuuteen, olitpa sitten myymässä, ostamassa tai etsimässä uutta tietoa. Jos annat erilaisten tekosyiden estää verkostoitumisesi, niin on aivan turhaa voivotella sitä miksi toisilla menee sinua paremmin!
Jos haluat hyödyntää verkostoitumista, mutta et tiedä kuinka aloittaa, niin autan mielelläni.
– Pasi Pasanen –