Menestyjä – mitä jätit tekemättä?
Onneksi Suomessa on paljon ihmisiä, jotka haluavat olla hyviä työssään ja jopa menestyä siinä. Ilman heidän kaltaisiaan ihmisiä olisimme vain joku eksoottinen kylmä ja kolkko maapahanen pohjoisessa. Suomessa menestyminen tuntuu olevan monen mielestä mahdotonta, kun on veroja, säädöksiä, byrokratiaa ja kaikkea. Jos menestyminen kuitenkin kiinnostaa, niin kaikkea ei kannata opetella omien kantapäiden kautta, vaan neuvoja voi myös kysyä.
Keskitytkö vain aktiivisiin menestystekijöihin?
Menestyjien tapaamisissa kysymykset keskittyvät turhan paljon siihen mitä he tekivät saadakseen yrityksensä kasvamaan. Mielestäni kannattaisi kuitenkin kysyä paljon enemmän myös niitä asioita, joita menestyjät jättivät tietoisesti tekemättä, että heidän yrityksensä ylipäätään on vielä olemassa. Varsinkin yrityksen alkuvaiheissa on jatkuvasti resurssien, kuten rahan, materiaalien ja henkilöstön, niukkuus aina läsnä. Silloin on osattava päättää mitä voi ja kannattaa tehdä. Yrityksen alku- ja kasvuvaiheessa on todella tärkeää jättää myös monia asioita tekemättä.
Mitkä tuottaa ja mitkä ei?
Uuden yrittäjän mielikuvissa siintää unelma siitä, kuinka hänen uusi yrityksensä lähtee liikkeelle näkyvästi. Otetaan pankista lainaa, niin paljon kuin vain suostuvat antamaan. Otetaan firmalle hienot toimitilat – ehkä liiankin hienot ja kalliit. Hommataan firmalle hieno auto, leasingillä tottakai, koska autoa ei ole varaa ostaa omaksi. Hankitaan toimistolle kaikkea kivaa kopiokoneesta tietokoneisiin ja kahviautomaattiin. Tuotannon puolelle hommataan uusimmat laitteet ja työvälineet, vaikka käytetyilläkin pääsisi alkuun. Nämä kaikki vielä useimmiten jollakin leasing- tai käyttövuokrasopimuksella, ”koska mun firma tarvii ne”.
Yrittäjyyden ilossa ryhdytään maksamaan itselle sellaista palkkaa, joka toimitusjohtajalle ja yrityksen omistajalle kuvitellaan kuuluvan – yleensä kassavirtaan ja kannattavuuteen nähden aivan liian suurta. Kuluja on helppo tehdä, mutta tuloja ei niinkään. Heti alussa olisi järkevää miettiä sitä, mitkä asiat tuovat yritykselle asiakkaita, kassavirtaa ja katetta, koska ilman tuottavia asiakkaita ei yritystäkään ole.
Yritystoiminta alkaa ja niukkuutta on siedettävä
Menestyjäyritykset, jotka on rakennettu omarahoituksella, yrityksen omaa kassaa myötäillen, ovat varmasti alussa miettineet, että kuinka kiinteät kulut pidetään mahdollisimman pienenä, jotta yritys pysyy hengissä. Näissä yrityksissä osakkaat ja ensimmäiset työntekijätkin ovat olleet mukana ”taloustalkoissa” tinkien omasta palkastaan, ajamalla vanhemmilla autoilla ja viihtymällä hieman vaatimattomammissakin toimitiloissa.
Monen menestyvän yrityksen taustalla on sellainen tarina, ettei yrittäjä ole käytännössä kahtena ensimmäisenä toimintavuotena nostanut juuri lainkaan palkkaa, vaan sijoittanut kaiken saamansa rahan siihen, että yritys pysyy hengissä, kehittyy ja kasvaa. Se mielikuva, että yrittäjän vapaus tarkoittaisi enemmän vapaa-aikaa, ei kannata olla perusteena oman yrityksen perustamiselle. Yrittäjien perheet saavat sietää vanhemman tai vanhempien pitkiä työpäiviä, koska varsinkin alussa tuntuu, ettei mikään aika riitä.
Älä jätä tekemättä kaikkein tärkeintä
Asia, jossa on yllättävän helppoa säästää on markkinointi ja myynti. Yrityksen uskotaan houkuttelevan asiakkaita, kun otetaan vaikkapa myymälätila kaupungin keskustasta, laitetaan joku vaatimaton kyltti oven yläpuolelle ja ryhdytään odottamaan asiakkaita kädet ristissä. Tällainen toiveikkuus tappaa enemmän yrityksiä kuin se paljon parjattu verottaja.
Yrityksen pitää nykyisin näyttää alusta asti oikealta yritykseltä, jotta se on kiinnostava, vakavasti otettava ja se erottuu muista alan toimijoista. Yritysilme logoineen sekä asialliset nettisivut on oltava heti kun firma aukeaa, mutta maailman hienointa verkkokauppaa ja chat-asiakaspalvelukanavaa ei välttämättä alussa tarvita. Markkinoinnin tehtävä on helpottaa myyntiä, mutta varsinaista myyntityötä se ei korvaa.
Markkinoinnissa ja myynnin aloituksessa omalla mutu-tuntumalla tehdyt kokeilut saattavat maksaa yllättävän paljon, joten myös asiantuntevalle markkinointitoimistolle ja myyjälle kannattaa maksaa. On paljon yrittäjiä, jotka osaavat kyllä tuottaa palvelun tai tuotteen, mutta myyminen kuulostaa kirosanalta. Myyntikoulutuksiin kannattaa osallistua, koska niissä murretaan vanhat myytit ”pölynimurikauppiaista” ja kerrotaan paljon käytännön vinkkejä asiakashankintaan.
Kun ryhdyt yrittäjäksi, niin tee hyvä liiketoimintasuunnitelma. Mieti millä yrityksesi erottuu edukseen. Keskity siihen millaisella asiakas- ja myyntimäärällä yrityksesi selviää ja varaudu siihen, ettet saavuta noita tavoitelukuja heti alussa. Kysy neuvoja kokeneilta yrittäjiltä. Kysy mitä he tekivät menestyäkseen ja mitä he jättivät alussa tekemättä, jotta menestys oli myöhemmin mahdollista.
Yrittäjyydessä on harvemmin kyse onnesta – taustalla on paljon valmistelua, työtä ja uhrautumista. Juuri siksi onnistumiset ja positiiviset asiakaspalautteet palkitsevat!
Menestystä Suomeen – myös seuraaviksi sadaksi vuodeksi!
Pasi Pasanen