Millaisen kasvukumppanin haluat yrityksellesi?
Kasvuhakuisia yrityksiä yhdistää usein kirkas strategia, hyvät tuotteet ja osaavaa henkilökuntaa. Kasvava yritys ei kuitenkaan yleensä voi tehdä ja osata kaikkea, joten erilaisten neuvonantajien, suunnittelijoiden ja teknisten toteuttajien käyttö on tarpeen. Hyvien kumppanien valinta tuottaa paljon päänvaivaa. Millä perusteella löytyy oikea kumppani? Siis sellainen, joka ymmärtää yrityksen kasvun haasteet ja mahdollisuudet? Joku sellainen, jolla olisi kokemusta vastaavista kehitystilanteista?
Valitse kumppani, jolla on luvut kunnossa
Palveluntarjoajia valitessa kannattaa usein lähteä liikkeille kylmistä faktoista, eli yrityksen talousluvuista. Jo pelkkä avainlukujen, liikevaihdon kehityksen ja kannattavuuden, tarkastelu saattaa kertoa varsin paljon, vaikkei itse mikään talousnero olisikaan. Jos palveluntarjoajan liikevaihto ja kannattavuus ovat olleet viime vuosina jatkuvassa laskussa, niin on syytä olettaa, ettei kyseinen kumppaniehdokas ole mikään paras mahdollinen kasvuyrityksen neuvonantaja. Jos omat luvut eivät parane, niin se kertoo siitä, ettei asiakkaille tuotettu lisäarvokaan ole kehittynyt parempaan suuntaan. Hyvästä osaamisesta maksetaan yleensä parempaa hintaa ja hyville palveluille on enemmän innokkaita ostajia.
Epäilyksiä herättää myös liikevaihto- ja liikevoittolukujen piilottelu. Harvemmin liian hyviä lukuja piilotellaan, joten syy vaikka liikevaihtoluvun ilmoittamatta jättämiseen on yleensä sen raju lasku. Jos taas jonkun yrityksen kannattavuus on pienellä liikevaihdolla pompannut suuresti, niin se usein kertoo siitä, että yrityksen omistajat ovat pienentäneet palkkojaan, joko tilanteen pakosta vai osinkoverotukseen tähtäävästä verosuunnittelusta johtuen. Asiantuntija-aloilla työntekijämäärä ei kerro palveluntarjoajan palvelukyvystä enää juuri mitään, koska yrityksissä on siirrytty paljon yhteistyöverkostomaiseen palveluntuottamiseen. Kannattavuus ja omavaraisuus ovat yrityksen jatkuvuudelle tärkeitä lukuja.
Valitse kumppani, joka elää tätä päivää
Yrityksen verkkosivut kertovat myös paljon siitä, kuinka aktiivinen kyseinen palveluntarjoaja on. Jos sivusto näyttää olevan 90-luvulta, niin siltä saattaa näyttää myös yrityksen johtamis- ja toimintakulttuurikin. On tyydytty vanhaan hyvää maineeseen ja toimintamalleihin, eikä olla ”turhaan” panostettu kilpailukyvyn kehittämiseen tai edes ylläpitoon. Jos sivustolla on vuosien takaa viimeisimmät ajankohtaiset uutiset ja tiedotteet, voi helposti tulla mielikuva, ettei yritys ole aktiivisessa kasvuvaiheessa tai se ei hallitse itsekään kasvusta johtuvaa resursointia viestintään ja markkinointiin. Verkkosivuille jääneet vanhat palvelunkuvaukset tai mainokset kertovat yrityksen aktiivisuudesta myös omaa kieltään.
Valitse kumppani, jolla on toimintahistoriaa
Kaikista maailman yrityksistä alle 1 % selviytyy yli 100 vuotiaiksi. Pitkään toimineet yhtiöt ovat onnistuneet suhteuttamaan strategiaansa ja toimintaansa jatkuvien muutosten ympäröimään maailmaan. Aiemmin puhuttiin, että lama tulee joka seitsemäs vuosi ja se kestää seitsemän vuotta. Nyt tuo aaltoliike on tuntunut loiventuneen. Joka tapauksessa, jos joku yritys on selvinnyt kahdesta tai jopa useammasta lama-ajasta, niin sen osaamisessa, kehittymisessä, tuotehallinnassa, markkinoinnissa, henkilökunnassa ja johtamisessa pitää olla jotain aivan erityistä. Pitkään selvinneiden yritysten kyky reagoida muutoksiin, on jotain sellaista, josta uudemman kasvuyrityksenkin kannattaa ottaa opikseen. Kokeneen kumppanin neuvot ulottuvat usein muihinkin osa-alueisiin kuin kasvuyrityksen akuutisti tarvitsemaan palveluun tai tuotteisiin. Tietoa on paljon, joten kokeneen kumppanin seuraan kannattaa hakeutua.
Valitse kumppani, joka ei elä loputtomassa startup-kuplassa
Startupit ovat mahtavia. On todella hienoa, kun nuoret ja innokkaat yrittäjänalut laittavat firman pystyyn ja saavat siihen pari bisnesenkeliä mukaan rahoittamaan toimintaa. On intoa ja taitoa kehittää vaikka millaisia sovelluksia ja härveleitä. Tehdään vähän itse ja tilataan loput kaukoidästä joko koodina tai tuotteina. Töitä painetaan ja kulut juoksee. Vain tulopuoli puuttuu. Ihan valmista tuotetta ei välttämättä ole, mutta kyllä puolivalmiita ratkaisujakin moni ostaa. Myydään ylihintaan keskeneräistä, että saadaan firma pyörimään vielä pari kuukautta.
Kasvuyrityksen kannattaa selvittää varsin monta asiaa ennen kuin innostuu lähtemään startupin kelkkaan. On hyvä kysyä yrityksen tuotteiden ja palveluiden riippuvuus jostain tietystä henkilöstä ja hänen sitouttamisestaan yhtiöön. Varsin usein käy niin, että startup-vaihe imee mehut ihmisestä ja pienillä henkilöresursseilla tuotettu palvelu jääkin valmistumatta tai sen kehitys loppuu äkillisesti. Uuden yrityksen omistus- ja rahoituspohja on myös syytä tarkastaa, jottei asiakkaana joudu itse toisen yrityksen rahoittajaksi saadakseen edes jotain valmista tuotetta itselleen. On syytä muistaa, että puolet startup-yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen viiden vuoden aikana ja määrä puolittuu taas sitä seuraavien viiden vuoden aikana. Haluatko ostaa kasvuyritykseesi tuotteen tai palvelun, jolla on kehityspolku ja ylläpitäjä vielä 5-10 vuoden päästäkin vai oletko valmis vaihtamaan ja investoimaan jatkuvasti johonkin uuteen? Uskallatko ja kannattaako ottaa tarpeettomia riskejä kasvukumppanin valinnassa?
Tiesitkö, että Päävalmentaja Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1996, jolloin aloitin toiminimellä yrittämisen?
– Pasi Pasanen –