Yritys messuilla – rahareikä vai kaupan paikka?
Myyjät rakastavat messuja, suorastaan liekehtivät lattialla ja keräävät osastoltaan liidin toisen perään. Messujen jälkeen hoidetaan kaupat kotiin ja messuilta kerätyt uudet asiakaskontaktit näkyvät positiivisena kassavirtana yrityksen liikevaihdossa.
Kun tästä utopiasta herätään teolliseen todellisuuteemme, voidaan rehellisesti todeta, että maassamme on paljon yrityksiä, joiden kaupankäynti perustuu pitkälti insinöörityöhön sekä asiantuntijuuteen. Messuständille pakotetun henkilökunnan olemus kertoo heidän tahtovan olla jossain aivan muualla. Messupäivät matelevat hitaasti matopeliä naputellessa ja messukarkkeja imeskellessä. Eipä aikaakaan, kun yrityksessä todetaan messut hyödyttömiksi markkinointibudjetin raharei’iksi. Ensi vuonna mennään kuitenkin uudestaan, kun kilpailijatkin ovat siellä.
Tällöin on sanomattakin selvää, että messuille kaivataan innokkaita apukäsiä.
Palkkaisitko aikuisen messuille?
Messuilla on perinteisesti totuttu näkemään promootiotyötä lisätienestinään tekeviä opiskelijoita. Monien toimistojen kautta saa ulkoisesti varsin edustuskelpoisia nuoria seisomaan osastolle, mutta myyntikokemuksen tuoma lisäarvo loistaa usein poissaolollaan. Usein tyttölapset lähestyvät niukoissa vaatteissa ja antavissa kaula-aukoissa jakamaan flyereita sekä mainoslahjoja. Varsinkin näinä #metoo -kampanjoiden aikakausina on kuultu, että vanhempaa setämiestä omien lasten ja lastenlasten ikäisten tyttärien liehittely lähinnä kiusaa ja ahdistaa.
Mietimme, olisiko meillä messuvalmennuksen lisäksi tarjota konkreettisia myynnin apuvälineitä messuilla käyville yrityksille, ja totesimme, että kyllä on. Näin syntyi yhteistyössä myynnin ammattilaisten kanssa PromoAikuinen. PromoAikuinen on verkosto, jonka jokaisella tekijällä on kokemusta myyntityöstä. Jokainen PromoAikuinen on koulutettu, itsenäinen yrittäjä, joka perehtyy kunkin asiakkaansa tuotteisiin ja messutavoitteisiin huolella ennen työn aloittamista. PromoAikuinen voi tehdä tuotteesta riippuen joko käytännön myyntityötä tai pysäyttää messuyleisön suodattaen sieltä parhaan potentiaalin messuilla toimivien myyjien kaupanjalostusta varten.
Vapauta yrityksesi messumyynnin liekki jo tänään, kysy lisää!
-Päivi Sievänen-