Mitä jos markkinoisitte yhdessä?
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on usein myynnin kasvun esteenä se, ettei niitä tunneta. Huikeaa osaamista ja tuotevalikoimaa kyllä olisi, mutta kauppa ei vaan käy. Asiakashankintaa pitäisi tehdä, mutta kassa näyttää jo muutenkin lähes miinusta, joten panostaminen markkinointiin jännittää, jopa pelottaa. Meneekö siinä mainostamisessa viimeisetkin roposet?
Markkinoinnissa olennaista on tunnistaa omille tuotteille ja palveluille se kaikkein potentiaalein asiakaskohderyhmä. Markkinointibudjetin ollessa rajallinen, on osattava herättää ja puhutella juuri oikeaa yleisöä. On tunnistettava mediat ja paikat, joissa potentiaalit asiakkaat liikkuvat. Oikeissa paikoissa kannattaisi näkyä isosti, mutta uskaltaako sitä nyt kauhean isosti panostaa? Isommat kilpailijat valtaavat mainospinnat suurella näkyvyydellä ja vievät pienemmiltä kilpailijoilta asiakkaat ja leivän. Miten tuohon kilpalaulantaan voisi edes vastata?
Yhdessä voi onnistua
Aivan liian harvoin yritykset muistavat katsoa ympärilleen ja tehdä tehokasta mainontaa jopa eri toimialaa edustavien yritysten kanssa yhdessä. Tällä yhteismainonnalla en nyt tarkoita suuren kauppakeskuksen yhteistä mainoslehteä, johon on pakkokin osallistua, vaan yhteisiä ulkomainostiloja, näkyvää urheilutapahtumien yhteissponsorointia, ristikkäin tehtävää suosittelumarkkinointia, sometykkäämistä ja julkaisujen jakoa ja yhteisesitteitä.
Tuskin sekään on keneltäkään pois, jos samalla kadulla olevan katsastuskonttorin seinällä on viereisen kahvilan, lounasravintolan tai polkupyöräkaupan mainosjuliste. Vahinkoa ei myöskään aiheuta parturi-kampaamon mainos viereisen kahvilan mainosnäytöllä.
Kustannuksia jakamalla enemmän näkyvyyttä
Jos suuren ja hyvin näkyvän mainostilan varaaminen vaikkapa paikallisen jäähallin seinällä tai mainosnäytöissä tuntuu yksi kalliilta, niin kannattaa kysyä myös mediatilan jakamisen mahdollisuudesta. Varsin usein mainosajan tai -tilan jakaminen sopii mediamyyjälle. Mainoksen tilan tai näkyvyysajan kanssa voi yleensä vuorotella. Kahden mainostajan on mahdollisuutta saada tarjousta myös mainosten suunnittelukuluista, kun työ toteutetaan yhteishankintana.
Sama paljousalennus toteutuu usein myös painokustannuksissa. Kappalehinta 1000 mainosflyerille on halvempi kuin 500 kappaleelle. Ammattilaisten toimesta käsikirjoitettu ja toteutettu kahden yrityksen yhteinen mainosvideokin voisi toimia piristysruiskeena molempien yritysten verkkonäkyvyyteen. Videon toteutuksessa kustannuksia syntyy käsikirjoituksesta, kuvauspäivistä ja editoinnista, joten jos noiden työpäivien kustannuksia voi jakaa, niin on mahdollisuus saada yritykselle videomainontaa lähes puoleen hintaan.
Innostuuko naapuriyrittäjä kimppamainonnasta?
Poikkea rohkeasti naapuriyrittäjän puheille, keskustele yhteismarkkinoinnin mahdollisuuksista ja ota yhteyttä markkinointi- ja mainostoimistoon, joka voisi mainonnan suunnitella ja toteuttaa. Itse tietysti suosittelen vierailua ja yhteydenottoa www.adpro.fi -sivulla.
Aurinkoista yhteismainonnan kesää kaikille!
– Pasi Pasanen –