
Kesä tulee – onko yrityksesi valmis?
Lumi ja jää sulaa pois. Aurinko paistaa yhä useammin. Päivään tuntuu tulevan yhä enemmän tunteja. Ihmiset lähtevät ulos liikkeelle, pihoille, kaduille, toreille ja terasseille. Kuinka yrityksesi on varautunut tähän ihmisvyöryyn?
Sesonkimyynnin alkaminen yllättää monet yrittäjät, kuten talvenalku autoilijat. Asiakkaat heräävät usein palveluyrittäjää aikaisemmin. Mitä kaikkea pitikään tehdä?
Markkinointi on ensimmäinen askel kohti nopeasti käynnistyvää myyntiä. Markkinointi on kuin siitepölyallergialääkitys – molempia pitää käyttää ennakoivasti, niin ongelmat eivät pääse yllättämään. Asiakkaiden liikkumista ja rahankäyttöä pystyy kyllä ohjaamaan, jos vain keksii mielenkiintoisia ideoita, motiiveja tulla juuri Sinun yrityksesi palveltavaksi. Muista hyödyntää myös sähköiset markkinointikanavat, esimerkiksi sosiaalinen media heti kauden alusta lähtien.
Rahoitus saattaa olla haasteena markkinoinnissa, varsinkin kausiyrittäjällä, koska kassa on talven jäljiltä kuivimmillaan. Silloin kannattaa marssia pankin puheille ja näyttää laskelmat siitä kuinka paljon nopeampi kauden avaus, hyvän markkinoinnin siivittämänä, parantaa koko kauden liikevaihtoa ja tulosta. Pankit kyllä myöntävät rahaa yrityksille, joilla on hyvät suunnitelmat ja osaavat markkinointikumppanit. Hae rahat ajoissa, niin pääset heti täyteen toimintavalmiuteen.
Rekrytointi on avaintekijä palveluiden toteuttamisessa. Ammattimainen rekrytointikumppani osaa poimia parhaat asiakaspalvelijat niiden tuhansien tarjokkaiden joukosta, jotka kausityötä etsivät. Usein tuo samainen rekrytointikumppani hoitaa myös työvoiman joustavan käytön, eli henkilöstövuokrauksen. Parempia ja motivoituneempia työntekijöitä, loistavaa asiakaspalvelua ja vähemmän henkilöstöriskejä – kannattaa kokeilla.
Ensivaikutelma ratkaisee ohikulkevan asiakkaan kiinnostumisen yrityksestäsi. Laita myymäläsi, kahvilasi tai muun toimipaikkasi sellaiseen kuntoon, että se näyttää oikeasti olevan auki! Tarkasta ikkunateippausten, terassin aurinkovarjojen ja kalusteiden, myymälämainosten, lippujen ja työasujen kunto. Vaihda pois kuluneet ja rikkinäiset, niin takaat paremman ensivaikutelman.
Palveluohje viestii henkilökunnallesi sen, millaista palvelua haluat asiakkaidesi saavan. Työnantajana tai esimiehenä sinun tehtäviisi kuuluu perehdytys ja työn ohjeistaminen, olivatpa työntekijäsi kokeneita konkareita tai uusia tulokkaita. Tasalaatuinen, aina miellyttävä, palvelu saa asiakkaasi palaamaan yhä uudelleen ja jopa suosittelemaan yritystäsi muillekin.
Palaute on aina hyvästä. Asiakkailta kannattaa tiedustella kuinka he löysivät yrityksesi ja millaista mieltä he ovat yrityksesi palvelun tasosta. Jaa palautetta, niin positiivista kuin korjaavaakin henkilökunnallesi, niin teistä tulee yhä osaavampia ja motivoituneempia. Asiakkaat lopulta ratkaisevat sen kuinka menestynyt yrityksestäsi tulee.
Hyvää kesäsesonkia kaikille!
– Pasi Pasanen –