Uskallatko voittaa?

Uskallatko voittaa?

Olympialaiset eivät ole ainoa paikka, jossa tällä hetkellä kilpaillaan. Kovimmat ja pitkäkestoisimmat taistelut käydään nyt yritysmaailmassa, jossa vain parhaat, kiinnostavimmat ja rohkeimmat jäävät henkiin.

Vaatimattomuus ei kaunista yritystä eikä myyjää silloin, kun tiukassa taloussuhdanteessa haluaa erottua edukseen. Silloin on helpompaa hyökätä, kun kilpailija jäätyy poteroonsa. Huonoinakin aikoina yrityskuva ja tuotepaletti on pidettävä kunnossa, keinolla millä hyvänsä. Jos tuotteet rapautuvat ja jäävät ajastaan jälkeen, niin hyvinäkään aikoina niitä ei kukaan halua ostaa. Yritysilmekin saattaa jäädä vaille ylläpitoa ja tunnettuus hävitä, kohtalokkain seurauksin.

Asiakkaiden muisti on yllättävän lyhyt. Vanha ja perinteikäs tuotemerkkikin voi hävitä kilpailun tyytymällä olemassa olevaan (lue menneisyydessä mitattuun) markkinaosuuteensa. Uudet ja ennen kaikkea kiinnostavat yritykset sekä tuotteet leviävät tänä päivänä asiakkaiden tietoisuuteen nopeammin kuin arvaatkaan. Internet ja yhteisöpalvelut ovat yhä voimakkaampia mielipidevaikuttajia. Markkinoinnin tehokkuudessa sähköiset kanavat vievät voiton. Paikallislehden mainos kun ei valitettavasti tavoita potentiaaleja asiakkaitasi toisilta paikkakunnilta, toisista maakunnista eikä muista maista.

Nyt pitää osata ylläpitää yrityksen ja tuotteiden kiinnostavuutta aivan toisella tavalla, kun aikana ennen internetiä, blogeja, Googlea, Facebookia ja LinkedIniä. Omaa yritystä pitää nostaa esille ja aiheuttaa keskustelua huomattavasti rohkeammin, muuallakin kuin talous- tai toimialalehtien palstoilla. Yrityksen pitää kertoa kuuntelevansa ja ymmärtävänsä asiakkaitaan kilpailijoitaan paremmin. Pitää olla rohkea. Pitää uskaltaa voittaa.

Uskallatko pitää melua itsestäsi, yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi? Uskallatko Sinä voittaa kilpailijasi?

– Pasi Pasanen –

Tagit: , , , , ,