Missä väijyy yrityksesi pahin vihollinen?
Markkinoinnin ja myynnin parissa työskentelevänä ihmettelen monesti yritysten pelkoja ja epäluuloja. Ovatko kaikki saman alan toimijat vihollisia keskenään?
Suomen heikko kilpailukyky – itse aiheutettu päänsärky?
Olen eri artikkeleista lukenut, että Suomessa kilpailukyky ei kehity tarpeeksi kansainväliseen kilpailuun verrattuna. Mielestäni tuohon on yksi varsin selkeä syy. Suomalainen haluaa tehdä kaiken itse, eikä uusista ideoista vieraille huudella. Joku saattaa varastaa sen huippuidean ja myydä sen kalliilla hinnalla Kiinaan. Vaikka suomalaiset ovat insinöörintaidoiltaan maailman huippua, niin työ on varsin paljon ”suljettujen ovien takana” tehtävää yksinäistä puuhastelua. Niin sitä on ennenkin tuotekehitystä tehty…
Mitäs jos tehtäisi yhteistyötä?
Olisiko Suomen yritysmaailman jo vihdoin aika järjestäytyä uudelleen? Pitäisikö eri yritysten suunnittelu- ja markkinointiosastot lyödä tiiviimmin yhteen jo heti ideointivaiheesta lähtien? Syntyisikö silloin enemmän uusia, pidemmälle mietittyjä ja helpommin myytäviä innovaatioita? Voisiko oman maantieteellisen alueen tai oman toimialan kilpailukyky nousta aivan uudelle tasolle? Mitä, jos kerrankin kaikki ne, jotka aiemmin paikallisesti tuhlasivat energiaa toistensa nokkimiseen, yhdistäisivät voimansa ja siten valloittaisivat uusia markkina-alueita?
Mielestäni yhteistyöllä saadaan entistä enemmän aikaan. Tästä hyvinä esimerkkeinä ovat monet ohjelmistokehittäjäyhteisöt ja sairauksien tutkijat, jotka ovat useiden ihmisten pienellä työpanoksella saaneet aikaan merkittävää tuotekehitystä ja aivan uusia innovaatioita.
Kuka lopulta voittaa?
Eri yritysten on mahdollista perustaa vaikka yhteisiä tuotekehitysfirmoja keskenään, jotta niiden perinteinen bisnes ei sekoitu uusien tuotekehityshankkeiden vuoksi. Esimerkiksi kaikki seudun metallialan yritykset, rakennusliikkeet tai vaikka logistiikkayritykset voisivat yhdistää voimansa uusien innovaatioiden luomisessa sekä valtakunnallisessa tai kansainvälisessä markkinoinnissa. Kun uudesta innovaatiosta saadaan toimiva tuote tai palvelu nopeammin ja sen markkinointiin on riittävästi resursseja, niin todennäköisesti kaikki osakkaat voittavat.
Kannattaisiko kilauttaa kilpailijalle ja kysyä hetken yhteistä tuumaustuokiota? Jos et sitä tee, saatat olla itse oman yrityksesi kilpailukyvyn pahin vihollinen.
– Pasi Pasanen –