Messuille meluamaan!
Yrityksen markkinoinnin keinot ovat yhä enemmän muuttumassa sähköisen automaation suuntaan. Onko messuilla enää paikkaa markkinointibudjetissa?
Mikä on markkinoinnin kehityksen suunta?
Markkinoinnin suunnittelussa on tänä päivänä valtavasti vaihtoehtoja, koska markkinointikanavia on jatkuvasti enemmän. Perinteikkäät lehti-ilmoittelut, suorakirjeet ja messuosallistumiset ovat monen mielestä jo menneen ajan lumia. Tähän mielipiteeseen törmää syystäkin, koska yhä useammat markkinoijat ovat siirtyneet nettisivujen, nettikauppojen, sosiaalisen media ja markkinoinnin automaation myötä sähköiseen maailmaan. Asiakkaiden houkuttelu on siis käynnissä 24/7. Onko siinä kaikki mitä tarvitaan?
Mikä on myynnissä tärkeää?
Myynnissä kaikki perustuu luottamukseen. Käytännössä luottamuksen rakentaminen kylmällä sähköisellä asioinnilla on varsin haastavaa. Tämän vuoksi on hyvä, että asiakastilaisuuksia ja messuja edelleen järjestetään, koska siellä voi tutustua aitoihin ihmisiin ja rakentaa luottamusta ihmisten välille. Pitää muistaa, että pitkissä ja kestävissä asiakkuussuhteissa yksikään Y-tunnus ei myy toiselle Y-tunnukselle, vaan ihminen ostaa ja ihminen myy.
Mitä messuosallistumisesta sitten hyötyy?
Messutapahtumiin kannattaa asettaa aina selkeitä tavoitteita. Näitä ovat esimerkiksi uusien asiakaskontaktien määrä, jatkotoimenpiteiden (tapaaminen, tarjous, kauppa) määrä, markkinakollegoiden tapaaminen ja uusien yhteistyökumppanuuksien löytäminen. Messuosaston kokoon tai näyttävyyteen ei kannata tuudittautua asiakashankinnassa, sillä aktiivinen myyjä menestyy aina parhaiten!
Messujen jatkot – paras paikka verkostoitua!
Pitkän messupäivän jälkeen on hyvä hieman löysätä kravattia tai huivia ja valmistautua viettämään mukavaa iltaa vaikkapa hyvän illallisen tai muutaman tuopposen äärellä. Niin moni muukin tekee. Jatkoilla on hyvä vaihtaa kuulumisia ja tutustua kollegoihin ihmisinä. Voi olla, että juuri jatkoilta löydätkin sen parhaan asiakkaasi tai sopivimman yhteistyökumppanisi. Älä hukkaa hyvää tilaisuutta, vaan ota kaikki hyöty irti messupanostuksestasi!
Itselläni messuilla meluaminen alkaa huomenaamulla 20.11.2014, kun Lahdessa järjestettävä Business Day 2014 avaa ovensa klo. 10. Päivä jatkuu siitä seuraavaan aamukahteen BusinessUp-iltamien ja Business Pikkujoulujen merkeissä. Tervetuloa juttusille!
– Pasi Pasanen –