Huu-Haa -hakemistoista päivää!
Puhelin pirahtaa kesken työpäivän ja iloinen myynti-ihminen kyselee yrityksen tietojen paikkansapitävyyttä. Ensimmäisten lauseiden joukossa on kahden valheen lause; ”Olette olleet mukana hakupalvelussamme ja haluaisin vain päivittää tietonne rekisteriin”. Ärsytys herää ja pulssi nousee. Kuulostaako tutulta?
Onko rehellinen myyntityö katoava luonnonvara?
Usein puhelinmyyntiyritykset palkkaavat kokemattomia myyjänalkuja, joille myyntityö tai työnteko ylipäätään on uutta ja jännittävää. Työnantajaa kuunnellaan korva tarkkana, eikä ”kokeneen” kouluttajan ohjeita helpolla kyseenalaisteta.
Valmiiksi kirjoitetut myyntipuheet opetellaan ulkoa, koska niiden avulla pääsee kuulemma hyville ansioille. Valheelliset myyntilauseet ovat ainoa työkalu mitä aloittelijalle tarjotaan. Jos ne eivät kelpaa, niin työt loppuvat lyhyeen – aina löytyy joku uusi työntarvitsija. Joku, jonka moraalikäsitykseen ”pikkuvalheet” sopivat hyvin.
Näinkö saamme Suomeen hyviä myyntityön osaajia? Millaisen mielikuvan nämä ”bluffausmyynnin” pyörittäjät myynnistä ammattina antavat? Myyntityö perustuu kuitenkin aina luottamukseen ja siksi harmittaa aina, kun joku ei sitä ymmärrä tai halua ymmärtää.
Aina löytyy joku, joka ostaa
Tosiasia on, että kaikenmaailman puhelinmyyntihuijareita riittää juuri siksi, että ihmiset ovat niin hyväuskoisia, huolimattomia, tyhmiä ja kilttejä. Yrittäjien kiirettä ja hajamielisyyttä käytetään törkeästi hyväksi. Useimmiten kysymys; ” Missä luettelossa kerroit meidän olevan ja saanko nähtäväksi sen sopimuksen?”, saisi jo valehtelun loppumaan. Siihen perään on helppo todeta, että ” Jos olisit ollut rehellinen, olisi sopimus saattanut jopa syntyä, nyt sitä mahdollisuutta ei enää ole.”.
Todellisuudessa hyvin tehdyt nettisivut, helposti löydettävine yhteystietoineen ja pienellä Google-markkinoinnilla höystettynä, ovat jo pääosin korvannut maksullisten hakemistopalveluiden tarpeen. Tuo hakemistotoimiala on yhtälailla aikansa elänyt kuin puhelinluettelon painaminenkin.
Ulkomaiset ”tutkimustalot” ja ”yliopistot” tutkivat
Ulkomaiset ” taloustutkimusten” haastattelijat todellisuudessa etsivät myyntiliidejä kovemmille puhelinmyyjille ohjattaviksi. Ne huippuosaajat alkavat sitten kertomaan minne maailmalla kannattaisi rahoja sijoittaa – vaatimattomalla 10.000 dollarin alkupanoksella.
Nuo alkukartoittelijat saa tehokkaasti ansaan kysymällä; ”Are You buying something or selling something?”. Kun he eivät myönnä puhelun olevan sellainen, voi puhelun päättää toteamalla, että ”Then I don’t have time for You – thank You and have a nice day!”. Harvemmin enää tuon jälkeen se sama intialainen contact center soittelee.
Rehellistä myyntiä, kiitos!
Kiinnostavia myyntipuheita voi tehdä ilman valehteluakin, mutta se vaatii aivojen käyttöä, ostokäyttäytymisen tuntemista ja myynnin psykologian opiskelua. Itse uskon, että rehti myynti pysyy voimissaan meidän osaavien valmentajien avulla. Pidetään mielessä, että Suomen vahvuus maailmalla onkin juuri rehellisyys. Onhan passimmekin on maailman luotettavimpia matkustusasiakirjoja.
Aurinkoista kevättä ja talvilomien aikaa kaikille – olkaa hereillä kun puhelin seuraavan kerran pirahtaa!
– Pasi Pasanen –