Some ja sisältö haastavat Googlen
Luulitko, että markkinointirahojen syytäminen Google-mainontaan pelastaa bisneksesi? Onko sosiaalinen media sinulle täysin vieras? Saatko näppylöitä blogi-sanasta? Tunnetko verkon nykymainontaa?
Googlen onnistunut markkinointi
Yrittäjien sokea usko Googleen ainoana järkevänä markkinointikanavana on varsin hämmentävää. Verkkomainonta ja hakukoneoptimointi ovat toki yksi osa kotisivujen näkyvyyttä, mutta on niitä muitakin keinoja. Markkinointi-ihmisten osaaminen ja ajan tasalla pysyminen ovat haasteina modernissa markkinoinnissa. On vasta opittu Googlen alkeet ja nyt pitäisi jo ”somettua” vahvasti. Verkkoyhteisöt olisi saatava yrityksen tai yhteisön puolelle, jotta markkinointiviesti saadaan levitettyä yhä laajemmille joukoille. On siinä opettelemista.
Maksetun näkyvyyden kasvavat kustannukset
Taistelu uusista asiakkaista verkossa on tullut yhä kalliimmaksi. Kaikilla kilpailijoilla on samat hakusanat käytössä ja hinta/klikkaus nousee jatkuvasti kovasti kilpailluilla aloilla. Tosin Suomen klikkihinnat ovat vielä naurettavan halpoja, vaikkapa Venäjältä haettavien Google- tai Yandex-hakukoneiden klikkaushintoihin verrattuna. On mietittävä todella tarkkaan, että minkä verran mahdollisen uuden asiakkaan houkuttelusta kannattaa maksaa. Googlen automaattiset hakusanan hinnankorottajat ovat mainioita rahavirran lisääjiä hakukonefirmalle itselleen. Pienellä Google-mainosbudjetilla saatat näkyä vain päivän ensimmäiset kaksi tuntia, jonka jälkeen isomman päiväbudjetin mainostajat keräävät asiakkaat itselleen. Aika raakaa, eikö totta?
Kotisivujen sisältö ratkaisee näkyvyyden
Voit toki naputtaa Google-kampanjaasi kaikkia mahdollisia oman alasi tyypillisiä hakusanoja, mutta jos niihin sanoihin liittyvää sisältöä ei löydy kotisivuiltasi, olet lähinnä hukkaamassa rahojasi. Kotisivujen sisältöä pitää tuottaa Googlea varten paljon enemmän kuin oikea asiakas jaksaa edes lukea. Hakukonerobotit kaivavat kaiken kotisivusisällön. Ne siis selaavat sivujasi tarkemmin kuin yksikään asiakas todellisuudessa tekee.
Kotisivuille johtavat linkitykset
Yksi tärkeimmistä syistä sosiaalisen median markkinointiin ja blogikirjoitteluun on liikenteen ohjaaminen kotisivuille. Usein myös tuotteiden toimittajat ja muut päämiehen edellyttävät heidän bannerilinkkiensä näkyvyyden myös jälleenmyyjien sivuille. Mitä useammasta linkistä ja lähteestä sivuillenne tullaan, sitä kiinnostavammaksi hakukoneet sivujanne arvottavat. Näin saadaan luontaista (=ilman hakukoneelle maksettavaa mainosrahaa) liikennettä ja näkyvyyden nousua hakukoneissa.
Responsiivisuus on välttämättömyys
Kotisivujen sisällön ja asettelun pitää mukautua selaajan erilaisiin näyttökokoihin, oli kyse sitten tietokoneesta tai älypuhelimesta. Google ilmoitti muutama viikko sitten, ettei se enää ohjaa mobiiliselaimista tulevaa liikennettä sellaisille sivuille, joita ei ole tehty mobiililaitekäyttöön sopiviksi. Suurellakin rahalla hankittu ensimmäisen hakukonesivun sijoitus saattaa valua täysin hukkaan. Mitään erillisiä mobiilisivuja (m.yritys.fi) ei kannata enää rakentaa. Erilliset mobiilisovellukset ovat asia erikseen, mutta sellaisten käyttöönotto on perusteltua yksinkertaistetuissa palveluissa, joilla on paljon käyttäjiä, kuten VR:n lipunmyynti tai Nettiauton selailunäkymä.
Googlen orja vai yhteisöjen suosikki?
Hyvä sisällöntuottaja ja sosiaalisten verkostojen hallitsija pääsee hyvillä ideoilla hakukoneiden rahansyöjien ohi omien potentiaalien asiakkaidensa näkyville. Hyviä esimerkkeinä mainittakoon Varustelekan ”Welcome Arnold”-YouTube videot ja Jounin kaupan Facebook-kilpailut. Tietyt faniporukat levittävät ilosanomaa ympäri maailmaa huomattavasti tehokkaammin kuin yksikään Google-kampanja. Uskallatko tehdä yrityksestäsi yhteisöjen suosikin, ehkä jopa hieman hullutellen vai raataa yhä kovemmin maksaaksesi enemmän ja enemmän valtaa pitäville hakukoneyhtiöille?
Henkilökohtainen someprofiilikin auttaa yritystäsi
Kannattaa laittaa vähintään henkilökohtainen sosiaalisen media profiili kuntoon. Suosittelen ainakin LinkedIn-palvelua. Sen kautta joku asiakas saattaa löytää yrityksesi. Jos tarvitset apua profiilin tekoon, niin neuvon tarvittaessa.
– Pasi Pasanen –