Miksi niin moni yksinyrittäjä yrittää yksin?
Maailma muuttuu ja niin muuttuu työntekokin. Suuret yritykset joko kasvavat yhä suuremmiksi tai sitten ne murenevat pieniksi palasiksi. Nuo pienet palaset, eli entiset suuryrityksen työntekijät alkavat usein itsenäisiksi yrittäjiksi. Monelle se tarkoittaa yksinyrittäjyyttä, koska hyvälle tekijälle löytyy töitä. Muita ei uskalleta palkata, kovien kustannusten ja tiukkojen työsopimusehtojen vuoksi.
Yksin jääminen tiiviiseen työyhteisöön kuulumisen jälkeen voi tuntua varsin vaikealta. Päässä pyörii varmasti monenlaisia kysymyksiä. Kenen kanssa nyt ideoin? Kuka neuvoo hankalassa tilanteessa? Mistä se markkinoinnin tuki nyt tulee? Kenet saisin hoitamaan talousrutiinit puolestani? Kuka minun osaamistani myy? Kuka minun tavoitteeni asettaa? Kuka minua motivoi? Vastaus näihin kysymyksiin löytyy yhtä läheltä kuin lähin peili.
Suurin osa Suomen yrityksistä on yhden ja kahden ihmisen yrityksiä. Siitä huolimatta kaikki yrittäjät eivät työskentele yksin. Osa yrittäjistä osaa verkostoitua oman alansa muiden ammattilaisten kanssa tai joidenkin omaa osaamisalaa lähellä olevien kumppaniyritysten kanssa. Aina verkostoituminen oman alan tekijöiden kanssa ei ole helppoa. Eniten taitaa ihmisten verkostoitumista estää kateus ja pelko omien asiakkaiden menettämisestä itseään paremmalle kumppanille. Se on säälittävää, mutta inhimillistä.
Tottakai kaikki verkostoituminen ja varsinkin suhdeverkostojen tehokkuus perustuu ihmisten keskinäiseen luottamukseen. Jos luottamusta ei synny, niin yhteistyö ei ala tai ei ainakaan toimi kunnolla. Osapuolten tulee myös tuntea toistensa vahvuudet ja heikkoudet, jotta työnjako voi toimia. Hyvien verkostokumppanien kanssa työnteko voi olla paljon tehokkaampaa ja motivoivampaa kuin perinteisessä työyhteisössä. Yrittäjän on ansaittava leipänsä jokaisena päivänä. Jos laiskottelee, niin se näkyy varsin nopeasti yrityksen tuloksessa ja omassa taloudessa.
Yrittämisen yksinäisyyttä voi välttää hyödyntämällä ammattimaisia verkostoitumis- ja suositteluorganisaatioita, kuten esimerkiksi BNI:tä www.bni.fitai hankkiutumalla aktiivisten ihmisten seuraan harrastuspohjalta, vaikkapa liittymällä paikalliseen nuorkauppakamariin www.jci.fi . Internetin sosiaaliset verkostot toimivat myös hyvänä tukena yrityskumppanien ja asiakkaiden etsimisessä, jos niitä vain käyttää.
Rohkaise mielesi ja verkostoidu aktiivisesti, niin voit rakentaa itsellesi erittäin tehokkaan yrittäjätiimin! Silloin et jää yksin.
– Pasi Pasanen –