Kannattaako ammattilaisen kanssa väitellä?

Yllättävän monen ihmisen haaveena on joskus perustaa oma yritys. Haaveena voi olla ryhtyminen taiteilijaksi, ravintoloitsijaksi tai vaikkapa hyvinvointialan kouluttajaksi. Hienoja haaveita kaikki.

Saanko olla avuksi?

Varsin usein ihmisten oma käsitys yrittäjyydestä tai asiakashankinnasta on kaukana arkitodellisuudesta. Yritysunelmien toteuttamisessa helpottavat selkeät ideat, tavoitteet ja hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma. Yritysjohtamisesta löytyy varmasti myös miljoonia kirjoja ja oppaitakin, jotka tosin jäävät yleensä lukematta. Suurin ongelma on ajanpuute, koska alkava yrittäjä koettaa tehdä kaiken mahdollisen itse ja hirveän kiireisellä aikataululla. Silloin aatteen ja unelman polte, sekä pelko rahojen loppumisesta ennen yritystoiminnan alkua, menevät hyvien neuvojen edelle. Kokeneita neuvonantajia kyllä olisi, mutta heidänkin aikansa maksaa. Vai kannattaisiko maksaa neuvoista ensin ja ryhtyä vasta sitten tekemään asioita oikeassa järjestyksessä? Todellakin kannattaisi!

Tärkeimmät asiat ensin

Jotta yritys voi toimia, se tarvitsee maksavia asiakkaita. Harva yrittäjä tosin osaa alussa nimetä yritykselleen parasta asiakaskohderyhmää. Oikea vastaus kysymykseen; ”Ketkä ovat yrityksesi parasta kohderyhmää?” ei ole ”Kaikki ihmiset tietysti!”. Segmentoinnin avulla yritykselle löydetään ns. kuumimmat asiakasehdokkaat. Ne, joilla on suurin mielenkiinto ja tarve alkavan yrityksen palveluiden ja tuotteiden käyttämiseen. Joissakin liiketoiminnoissa myös yrityksen (esim. ravintola, kampaamo) fyysinen sijainti on mahdollisimman suuren asiakasvirran kannalta elintärkeä. Kohderyhmien ja liiketilan sijaintien määrittelyyn löytyy varmasti monia kokeneita neuvonantajia, joilla on enemmän faktatietoa kuin yhdelläkään aloittelevalla yrittäjällä. Neuvontaan käytetty raha on viisas investointi.

Houkuttele ja hurmaa asiakkaasi

Yritys tarvitsee identiteetin, jotta se tunnistetaan ja sitä voidaan markkinoida. Käytännössä tuo identiteetti tarkoittaa logoa, tiettyä graafista ulkoasua (värit, tekstityylit, kuvat jne.), käyntikortteja sekä nettisivuja ja esitteitä. Mitä suuremmille markkinoille yritys tähtää, sitä ammattimaisempaa imagoa, viestiä ja markkinointia tarvitaan. Moni voi kuvitella, että kyllähän tuollaisen logon nyt itsekin piirtää ja voihan nettisivutkin veljenpoika syyslomallaan tehdä, mutta suosittelen tässäkin ammattilaisen käyttöä. Usko tai älä, asiakkaiden houkuttelu ja hurmaaminen vaatii osaamista, joten panostus yritysilmeeseen kannattaa.

Oikeiden markkinointivälineiden valinta

Tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa on myös yrityksen markkinointisuunnitelma. Yrittäjän tulee osata valita omaan budjettiin sopivat markkinointivälineet ja –kanavat. Päällimmäisenä nousee mieleen yksi ohje; älä tuhlaa rahojasi erilaisiin yritysluetteloihin tai yleisiin toimialarajoitteisiin hakupalveluihin. Mieti enemmän sitä, missä potentiaalit asiakkaasi liikkuvat, mikä on heille helpoin tapa ostaa ja millaisella sisällöllä saat heidät kiinnostumaan omasta yrityksestäsi.

Google on hakukoneiden kiistaton kuningas, mutta Google-mainontaakaan ei pidä tehdä sokkona, koska siinä saa hukattua rahansa yhtä varmasti kuin vuokraamalla lentokoneen, jolla jakelee lentolehtisiä lähimaastoon. Sosiaalisessa mediassakin voi kokeilla ja hölmöillä, mutta se jää kaikki näkyviin pitkiksi ajoiksi, joten senkin kanavan käytössä hyvät neuvot ovat kullan arvoisia.

Jos sinulla on katutason liiketila, niin hyödynnä tilojasi ja näyteikkunaasi mainostilana. Jos yritykselläsi on ajoneuvoja, niin nekin ovat mainioita markkinointivälineitä. Tosin noidenkin markkinointipaikkojen suunnittelu ja toteutus kannattaa ammattilaisen tehtäväksi. Siten niille saa parhaan huomioarvon, eikä samaa työtä tarvitse tehdä moneen kertaan.

Minä itse vai me yhdessä?

Joskus käy niin, että alkava yrittäjä on kuin uhmaikäinen lapsi, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken ja haluaa myös itse tehdä kaiken. Suosittelen silti vähintäänkin keskustelemaan yrityksen aloittamiseen ja kehittämiseen liittyvistä asioista ammattilaisten kanssa – oli kyse sitten talousasioista tai myynnistä. Eri mieltä asioista saa olla, mutta jos joku on tehnyt useamman vuosikymmenen uran yrittäjänä tai yritysjohtajana, niin hän tuntee realiteetit. Hän on onnistunut ja epäonnistunut, joten häntä on todellakin syytä kuunnella ja poimia hyvät vinkit talteen. Ammattilaisen kanssa voi väitellä, mutta samalla usein huomaa sen, kuinka suppeasti itse asioita ajattelee.

Onnea väittelyihin ja menestystä yrittämiseen!

– Pasi Pasanen –

Tagit: , , , , , ,